Google’ın globalde de domine ettiği bu pazarda, yahoo, bing, msn ve AOL küçük oyuncular olarak var olma savaşı veriyorlar. Yahoo’nun 10 sene öncesine kadar Google’ı satın alması söz konusuyken, bugün gelinen nokta arama motoru camiasının acımasızlığı gözler önüne seriyor. Aslında bu acımasızlık teknoloji şirketlerinin tamamı için geçerli. Kodak’ın yaşadığı ortada, Nokia’nın iflas günü piyasa tarafından dillendirilmeye başladı, Microsoft bile 5 sene sonrasını muhtemelen göremiyor… (Belirtmekte fayda var, bu kadar iflas beklentisi umarım Avrupa’da beklenen çok daha büyük bir krizin ayak sesleri değildir, çünkü bugünlerde otomotiv devi Fransız Peugeot’un 8 bin kişiyi işten çıkaracağını duyurması şok etkisi yarattı.)
Şu bir gerçek ki, geleceğin şirketleri inanılmaz derecede verimli, verimsiz kaynaklarını biran evvel tasfiye eden, müşteriyi merkeze koyan, teknoloji-pazarlama karmasını harmanlayan ve sosyal medyayı iyi kullanan şirketler olacak. İşte bu noktada Yandex birşeyi çok iyi yapıyor. Amerika’yı yeniden keşfetmek yerine, keşfedilmiş Amerika’ya farklı bir Rus ürünü sunuyor. O da Kristoph Colomb edasıyla haritacılık. Türkiye pazarındaki müşterilerini, onların elinde olmayan, özlemini çektiği bir hizmete kavuşturuyor. Yandex'in haritaları Google Maps’in boy ölçüşemeyeceği kadar güncel. Hepimizin ‘’ ah şu Google Streetview bir de Türkiye için olsa’’ dediğini duymuş olsa gerek, Türkiye’nin büyük şehirlerinde canlı seyahata imkan tanıyan bir uygulamaya can veriyor.(Panaromayı buradan inceleyebilir, gezinti yapabilirsiniz). Ayrıca sundukları trafik bilgisi hizmeti de yabana atılmayacak cinsten. Sundukları ayrıntılı istatistik servisi olan ''Metrica''nın geliştirildiği takdirde Analytics'e rakip olamaması için bir neden yok.
Bunun yanında Yandex, sosyal medyanın en büyük oyuncularından olan mikroblog sitesi Twitter'ı kendi bünyesine entegre etmiş. Twitter'da neler olup bittiğine dair arama yapılmasına olanak tanıyan mini bir arama motoruyla bizi selamlıyor.
Yandex'in iyi yaptığı işlerden birisi de işin ''pazarlama'' kısmı.Tv'lerde sık sık yayınlanan reklamlarıyla başarılı bir viral yarattılar ve birçok kişiyi ''neymiş bu yandex'' diyerek yandexle tanıştırdılar. (Tabii yandex'e girmek için hala google arama motorunu kullananlar ironi yaratıyor olsa gerek) Reklamı hatırlayalım:
Bunun yanısıra,Yandex üzerinden yapılan twitter aramalarına dikkat çekmek için hazırladıkları internette gezinirken sık sık rastladığımız bannerlarıyla ''oğlumbakgit'' in popülaritesinden epeyce faydalanıyorlar.
SosyalMedyacci'nin Notu: Dünyada giderek artan kutuplaşmanın baş aktörleri Rusya ve Amerika olarak ortaya çıkıyor. Tüm insanlığın tercih edeceği şey, savaşların bombalarla değil, bilişim ve teknolojiyle olmasından yana. Amerika'nın Google'ı mı Rusya'nın Yandex'i mi diye sorarsanız, Yandex'in Google tarafından ciddi bir tehdit olarak algılanması biraz zaman alacak. Fakat Google'ın açıklarını yakalayarak adeta bir gerilla rolüne bürünen Yandex, Doğan online'ı da arkasına alırsa Google Türkiye için tehlike çanları çalmaya başlayacaktır. Bu sanal savaşta Google, Yandex'in nefesini ensesinde hissetmeden önce bir şeyi hatırlamalı: Rakibi küçümsemek, maça 1-0 yenik başlamaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder