27 Kasım 2011 Pazar

Groupon ve Sosyal Medya pazarlama


Yurtdışında başlayan ve Türkiye online pazarına 2010 yılında damgasını vurmaya başlayan fırsat siteleri şirketler için ürün tanıtımı yapmak ve satışları arttırmak için muazzam imkanlar sundu.

Bugün itibariyle ülkemizde 90’un üzerinde grup fırsat sitesi var ve bu rakam Türkiye’yi dünyada bu alanda liderliği elinde tutan Çin’in ardından ikinci sıraya oturtuyor.


Şehirfırsatı ve Grupfoni’nin başı çektiği bu akımı daha sonra tüm fırsat sitelerini bir çatı altında toplayan fırsatclub.com, firsatiye.com bir kademe ileriye taşıdı.

Böylelikle, 2011 yılının ilk 6 ayında Groupon siteleri 90 milyon TL civarında ciroya ulaştı.

Müşteriler binlerce şirketi ilk defa bu siteler sayesinde tanıdı. Kimi şirketler için müthiş bir başarı yakalanırken kimileri için senaryo kötü sonuçlandı. Peki, neden?

Cevap basit :Hazırlıksız yapılan Groupon kampanyaları, risklerin hesap edilmemesi, sadece cari satışları arttırma hevesi şirketleri zor duruma düşürdü.
Markanızı büyük ihtimalle ilk defa deneyimleyecek kişilerin satın alma işlemini bir alışkanlık haline getirmeleri ve sadakatli müşteri olmaları için bırakacağınız ilk izlenim çok önemlidir. 

Eğer pazarda yeni bir şirketseniz yanlış bir groupon stratejisi sonunuzu hazırlayabilir. Groupon üzerinden gelen müşterilere daha ilgili davranılmalıdır. Hizmeti sunan şirketin hareket noktası ‘’ zaten az para ödemiş, ne bekliyor ki?’’ olmamalıdır. Aksine önündeki süreci düşünmeli ve onu/onları sadakatli hale getirmelidir.

Bir Groupon kampanyasının başarıya ulaşması için çeşitli gereklilikler vardır.

- Müşteri ilişkileri ve çağrı merkezi birimlerinin kampanyayla ilgili detaylı olarak bilgilendirilmesi

-Bu birimlerin müşterilerden kampanya hakkında gelecek tüm sorulara hazırlıklı olması.

- Hedeflenen alıcı sayısı taleplerine cevap verebilecek personel sayısı ( ya da bir kişinin sadece bu işe tahsis edilmesi ).

- Groupon kampanyanızı direkt alıcı kitleniz olan hedef pazarınıza twitter,facebook gibi sosyal medya hesaplar sayesinde yayma, bu şekilde iletişimin arttırılması

- Beklentilerin iyi bir şekilde analiz edilmesi, gerçekçi olunması

- Müşteriye samimi olunması, sunulan hizmet/ürün olduğu fiyattan yüksek gösterilmeyip yapay bir indirimin yapılmaması.

Fırsatların şirketler için ne ifade ettiğine bilimsel açıdan bir göz atalım ;

Rice Üniversitesi‘nde pazarlama profosörü olarak görev yapan Utpal Dholakia’nın 2009 Haziran – 2010 Ağustos tarihleri arasındaki 150 groupon kampanyasını inceleyerek yaptığı araştırmadan ilginç sonuçlar çıkmış ;

İncelenen 150 kampanyadan %32’si kar yaratamamış, ve bu yüzde 32'lik dilim bir daha groupon kampanyası düzenlemeyeceğini belirtmiş.

%66’lık dilim bu kampanyaları karlı bulmuş. Genele vurulduğunda tüm cevap verenlerin yüzde 40’ından fazlası bir daha Groupon düzenlemeyeceğini belirmiş.
Araştırmada diğer önemli kısımlara gelince ;

Memnun çalışanları olan bir şirkette Groupon kampanyasının başarılı olma ihtimali daha yüksek.

    En başarısız olan Grouponlar restoranlarken ,en başarılaları Spa merkezleri…


Sosyalmedyacci notu: Riskleri iyi analiz edin, beklentileriniz net bir şekilde ortaya koyun, kampanya süresince kesinlikle iyi bir müşteri hizmetleri operasyonu yürütün ve kampanyayı yayın...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder