20 Mart 2012 Salı

5 Büyük Şirketin Sosyal Medya Rekabet Analizi: FMCG Sektörü

Sosyal Medyayı aktif bir şekilde pazarlama aracı olarak kullanan sektörlerin başında FMCG(Hızlı Tüketim ürün grubu) geliyor. Nestle ve Pringles’ın gerçekleştirmiş olduğu sosyal medya kampanyaları en başarılı sosyal medya kampanyaları arasında yerlerini çoktan aldılar ve birçok sosyal medya kampanyasına hala ilham vermekteler.

Fortune 500’ün senelik olarak yayınladığı ve dünyanın ciro cinsinden en büyük markalarını sıraladığı listeye P&G(Procter&Gamble),Kraft Foods,PepsiCo,Nestle ve Unilever düzenli olarak dahil olur. Bunlardan Unilever ve P&G’nin- diğer markalara nazaran çok daha geniş bir yelpazede ürün sundukları için- ilk 100’deki yerleri nadiren değişir.  Peki sosyal medyayı aktif şekilde kullanan ve dünyanın en büyük şirketleri arasında yer alan bu multinasyonel firmalarının sosyal medyadaki rekabetleri ne alemde? İnceleyelim:


1- Facebook –Twitter Analizi



Yıllık gelir bakımında P&G’nin epey bir gerisinde kalan Coca-Cola ve PepsiCo, sosyal medyada bu açığını fazlasıyla kapatmış. Tabii, P&G’nin bulunduğu pazarda Reckitt&Benckiser, Henkel, Johnson&Johnson gibi ekstra rakipleri var. 

Coca Cola ve Pepsi ise FMCG sektörüne dahil olmasına rağmen, neredeyse tekelinde olan gazlı içecek alanında büyük çapta rakipleri yok. Ağırlıklı olarak tek bir ürüne odaklanmış olan cocacola ve pepsico’nun, marka bilinirliği ve fanatikliği bakımından tüm rakiplerini geçeceğini söylemek iddialı olmayacaktır.

Nitekim, brandz.com’da yer alan,dünyanın en değerli markalarının yer aldığı listede Coca-Cola 2010 yılında 67,8 milyar dolarlık değeriyle herşeyin ciro olmadığını kanıtlamış, Microsoft’un hemen ardından 5. Sırada yer almıştı.

Aşağıda 5 şirketin sosyal medya trend analizini inceleyelim: 






Twitter takipçi sayısında ve facebook like sayısında sırasıyla pepsi ve cocacola geliyor. Kraft,P&G ve  Nestle bu markaları takip ediyor.

Facebook like sayısında ise liderliği cocacola pepsinin elinden kapıyor. Nestle, Unilever ve P&G sırasıyla 3,4 ve 5. sıraları paylaşıyor.

Coca-Cola’nın facebooktaki like sayısındaki sürekli artan trend dikkat çekici. Twitter’da pepsico için de aynı durum geçerli. 
***Not: Kraft için kraft'ın corporete facebook hesabı değil, genel olarak yemek tariflerinin paylaşıldığı kraft recipes hesabı dikkate alınmıştır.

2- Sentiment Analizi

Sentiment analizini düşünce madenciliği olarak adlandırabiliriz. Online ortamlarda hakkınızda geçenlerin yani mentionların, pozitif, negatif ve nötr diye ayrıştırılması.Aşağıda socialmention’ın yaptığı sentiment analizini görmeden önce socialmention’un gösterdiği sonuçlardaki terimlerin anlamına yeniden göz atalım.
   
     Strength    : Markanızın sosyal medyada bahsedilme şiddetini gösterir. (Nasıl hesaplandığına dair formülü socialmention'dan bulabilirsiniz.)

Sentiment : Pozitif olan yorumların negatif olan yorumlara oranını gösterir.

Passion     : Markanızdan farklı kişiler bahsediyorsa passion oranı düşük örn ; %20, belirli bir grup ya da birkaç kişi bahsediyorsa passion oranı yüksek olur. Örn; %55.

Reach       : Markanızın sosyal medyadaki etki ve yayılım alanını gösterir ve şu şekilde hesaplanır. Markanızı referans gösteren farklı kişiler / Mentionların toplam sayısı


Aşağıdaki sonuçlar socialmention’un açıklamasına göre; kısa bir süre içindeki dataları göstermektedir. Bundan ötürü genel bir izlenim için daha detaylı araçlar gerekse de aşağıdaki sonuçlar ipucu sağlayabilir. Aşağıda socialmention'un sonuçları var. Socialmention sitesinde yaptığı açıklamaya göre; Twitter, Facebook ve Digg gibi 100'ün üzerindeki sosyal ağ için inceleme yapıyor.


























Sonuçlara göre coca cola'dan 12 saniyede bir, p&g'den 14 saniyede bir ve pepsi'den 19 saniyede bir bahsediliyor, bu iki şirketi 19 saniye ile pepsi takip ediyor. Bu durumda sosyal ortamlarda en ünlü iki şirketin coca cola ve p&g olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca Coca-Cola sentimentteki 11:1'lik oranı ile diğer şirketlerin bir adım önünde.

3- Topsy Sonuçları(Son 30 günlük veri)

Aşağıdaki sonuçlar topsy sitesinden alınan datalarla oluşturulmuştur ve socialmention ile paralelellik göstermektedir.Sonuçlara göre coca cola ve pepsinin sosyal medyadaki ünlerinin bu 5 marka arasında ilk üçte yer aldıklarını söylemek mümkün. Sonuçlara bakalım;


SosyalMedyacci'nin Notu: Yukarıdaki sonuçlar standart sapmaları, hata paylarını barındırmamaktadır. Tamamen gerçekçi bir sonuç için bu dataları temizlemek gerekse de coca cola ve pepsi'nin sosyal medyada diğer şirketlerden çok daha ünlü olduğunu söyleyebiliriz. Bu iki şirketi p&g takip ediyor. Bu markalar sosyal medya sayesinde rakiplerine nazaran çok daha geniş kitlelere sesleniyor ve müşteri sadakati sağlıyorlar. Kampanyalarını sosyal medya ile daha geniş kitlelere duyuruyor, cirolarını genişletiyorlar. 


Bu arada, topsy sonuçlarını inceleyebilirsiniz.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder