24 Ocak 2012 Salı

Sosyal Medya Uzmanı(?) Kim Olmalı?

Şirketler Sosyal Medya’nın nimetlerinden faydalanmak istiyor, bunu yaparken de bu işten anlayan bir Sosyal Medya Uzmanına ihtiyaç duyuyorlar. 
Bilinmedik, bol patikalı, uzun, stresli fakat doğru ellerde ise verimli bir alan Sosyal Medya. İşte bu verimli eller Sosyal Medya Uzmanını temsil ediyor.

TDK’ya göre ‘’uzman’’; belli bir işte, belli bir konuda bilgi, görüş ve becerisi çok olan kimse olarak nitelendiriliyor.

‘’Sosyal Medya’’ ise en basit tabiriyle içerik ve bilgi paylaşımının boyut değiştirmesi, geleneksel medyanın sosyal ortama taşınması.


Bu bağlamda, Sosyal Medya Uzmanı(?) hangi özellikleri barındırmalı?


1- Sosyal Medya Uzmanı(?) Sosyal Olmalıdır :  Sosyalleşen insan, diğer bir tabiriyle toplumsallaşan birey, paylaşım yapan, katılımcı olan, düşünce üreten, çözüm bulan kişidir. Dolayısıyla bir sosyal medya uzmanında olmaması gereken en büyük özellik içe kapanıklık ve rutinliktir. Sosyal Medya doğasında evrimi ve değişimi barındırır. Sosyal Medya Uzmanı ‘’rahat iletişimci’’, empati yapabilen, yenilikçi, değişimlere çabuk ayak uyduran ve bunları toplumların, grupların bulunduğu ortamlarda yapabilen katılımcı ve karşısındakini katılımcı yapabilen kişidir.

    2- Sosyal Medya Uzmanı(?) Teknolojiden Anlamalı, Yenilikçi Olmalıdır : Banka müfettişleri, gelir uzmanları veya devlet dairesi memurları ağırlıklı olarak statik ve tekrarlayan işleri yaparlar. Sınırların kesin çizgilerle çizildiği böyle bir işte uzman olmak, Sosyal Medya Uzmanı olmaktan daha kolaydır. Çünkü Sosyal Medya Uzmanının(?) kendini tekrarlayan bir işi yapması neredeyse imkansızdır. Eğer iş tanımı kesin çizgilerle çizilmiş Sosyal Medya Uzmanı arıyorsanız, hata yapıyorsunuz. O ilanı değiştirin ve şu şekilde bir ilan verin;
      
''Değişime kısa sürede ayak uyduran, yeniliklerle beslenen ve bu işte uzman olunamayacağını çoktan kavramış olan, Sosyal Medya Arıları arıyoruz…’’

3- Sosyal Medya Uzmanı(?) Müşteriyi Tanımalıdır: Pazarınızdaki müşterilerin beklentileri nelerdir? Sosyal Medyada müşteriyle kurulması gereken iletişimin tonu ne olmalıdır?

Bir  Sosyal Medya Uzmanı(?) işe almak istiyorsanız ve hangi soruları soracağınızı bilemiyorsanız aşağıdaki sorular rehberiniz olabilir. Bu sorulara cevap veremeyen bir uzman sizin için değer ifade etmeyecektir.


     - Bugün Sosyal Medya’ya ilişkin ne yaptınız?


    - Sosyal Medya’da ROI nedir? Nasıl Hesaplanabilir?


    - Sosyal Medya Kriz Yönetimi Nasıl Yapılır?


    - Kurumsal İtibar ve Sosyal Medya arasındaki ilişki nedir?


    - Sosyal Medya’da takip nasıl yapılır?Takip/İzleme araçları nelerdir? Neden önemlidir?
    
    - Sosyal Medya Kampanyası nedir? Başarılı Sosyal Medya Kampanyası örneklerini veriniz.


    - Sizce ileride Sosyal Medya, Pazarlamayı içine mi alacak yoksa Sosyal Medya aktiviteleri rutin pazarlama faaliyetlerinin içine mi girecek?


    - Beğenen ve takipçi sayısı mı, Engagament oranı mı daha önemlidir?
    
Sosyalmedyacci’nin notu: Sosyal Medya Uzmanının kim olduğu ile ilgili süregelen tartışmalar Sosyal Medya Uzmanı kavramını konumlandıramamaktan kaynaklanıyor. Yukarıdaki 8 soruya cevap verebilen kişiler piyasada tartışılan türde bir Sosyal Medya Uzmanı olabilir.

Sosyal Medya Uzmanından, müşteri ilişkileri, pazarlama, satış, PR, SEO,kalite gibi birçok konuya hakim olmasını bekleyenler bir şeyi unutmamalıdır. Bütünleşik pazarlama iletişimi’ne (integrated marketing communications) göre bu konuların hepsi birer pazarlama çabasıdır. Dolayısıyla bu maddeler birbiriyle ahengli bir şekilde ilerlemeli, birbirini desteklemelidir. Bunun için ise bir kurumun tüm çalışanları birbirinin işlerinden haberdar olmalı,departmanlar arasında müthiş bir bilgi akışı olmalıdır.
     
Bütünleşik pazarlama iletişimi anlayışına göre, bu kadar beklenti yalnızca Sosyal Medya Uzmanına mal edilemez. Tabandan tavana şirkette çalışan çoğu personel yukarıdaki özelliklere (müşteri ilişkileri, pazarlama, satış, PR, SEO,kalite) hakim olmalıdır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder