Şirketlerin başını ağrıtan en büyük sorunlardan biri Sosyal Medya’da ROI( yatırımın geri dönüş oranı) hesaplamasının güç olması. Öncelikle ROI kavramına göz atalım;
ROI; yaptığınız bir birim yatırım için kaç birim getiri aldığınızı gösteren bir veridir. Yaptığınız her X birimlik yatırım eğer 2X’lik bir getiri sağlıyorsa bu yatırım verimlidir ve büyük bir ihtimalle bu yatırıma devam edeceksinizdir.
ROI kavramı, yegane amacı kar elde etmek için var olan şirketin yatırım davranışını birinci dereceden etkiler. ROI , ekonomik teori ve kavramlardan beslenir ve şu şekilde hesaplanır :
ROI = Net gelir / Yatırıma ayrılan tutar
İktisatçıların dilinden düşürmediği rekabet piyasalarındaki yatırım kararları da ROI ile ilişkilendirilebilir.
Örneğin; tam rekabet piyasasında (alıcı ve satıcı sayısının piyasadaki fiyatı tek başına belirleyemeyecek kadar çok olduğu piyasa) toplam gelir, toplam maliyetten büyük ise firma kar elde eder ve yatırımı sürdürme kararında bu nokta önemli bir göstergedir.
Sosyal Medya’da ROI ölçümü ise her ne kadar Adwords’ün ROI’yle kendini ilişkilendirmesiyle ısınma turları atsa da, imkansıza yakındır.
Sosyal Medya’da ROI Neden Tartışmaya Açıldı?
Sosyal Medya’da ROI kavramının tartışmaya açılmasının muhtemel nedeni, çoğu şirketin Sosyal Medya ile henüz tanışıyor olmasında gizlidir.
Sosyal Medya, hala çoğu pazarlama veya CRM müdürü için bilinmeyen ıssız bir adadır. Yöneticiler yeni dünyaya ayak uydurmaya çalışırken eski alışkanlıklarını devam ettirmektedir ve yapacakları muhtemel Sosyal Medya yatırımı için sayısal veriler istemektedir. Bu yeni düzende ne yapacaklarını tam olarak kestiremeyen yöneticiler, güvenli liman olarak baba yadigarına, ROI’ye sığınmaktadır. Sorun da tam olarak burada başlar.
Sosyal Medya’da ROI Ne Derece Mümkün?
Dünya genelinde Sosyal Medya’da ROI ölçümünün mümkün olduğunu söyleyen uzman sayısı kadar, mümkün olmadığını söyleyen bir o kadar uzman var olduğunu unutmayalım.
Benim ortaya atacağım görüş şu şekildedir;
Sosyal Medya’da sayılara dayalı,eski zihniyet ROI ölçümü verimli değildir. Eğer eski düzeni sürdüreceğim diyorsanız, ROI hesaplanması ancak şu şekilde yapılabilir:
-Twitter veya Facebook kampanyası üzerinde elde ettiğiniz satış rakamı
Groupon kampanyalarınızdan elde ettiğiniz gelir
- Eğer Android markette veya AppleStore’da satışa yönelik bir uygulamanız(app) varsa, bu kanallar üzerinden elde ettiğiniz gelir ( tarışmalı,çünkü eğer app’iniz olmasaydı başka bir kanaldan satın alma işlemi yapılabilirdi)
- İleride Facebook ve Twitter satış kanallarının açılmasıyla,bu kanallardan elde edeceğiniz gelir( bazı kurumsal şirketler Facebook üzerinden direkt satış gerçekleştirmeye başladılar)
- Facebook fan, Twitter takipçi sayınız (Input olarak sayısal bir veri alınır,fakat output nitel fayda sağlar)
- Tweet ve Retweet miktarınız ( Input olarak sayısal bir veri alınır,fakat output nitel fayda sağlar)
- Eğer hazırladığınız bir şirket blogunuz varsa bu blogun sitenize ziyaretçi sayısını arttırması,böylece pagerank ve alexarank değerlerinizin iyileşmesi
Sosyalmedyacci’nin notu: Aslında konuyla ilgili tartışmanın birincil sebebi, kimi tezlere göre dünyadaki her şeyin sayısallaştırılabileceği tezidir. Evet,belki her şey sayıyla ölçülebilir. Fakat bu noktada istatistik devreye girmektedir.
Sosyal Medya için ROI ölçümünde şüphesiz hata payı çok yüksek olacaktır. Belirteceğiniz veya yönetime sunacağınız sayısal verilerin güven düzeyi oldukça düşüktür. Eski zihniyet ROI’nin devam ettirilmesi, sütü cetvelle tartmaya benzer. Ölçüm için kullandığınız araçların ifade ettiği anlam farklıdır.
Sosyal Medya’ya yalnız pazarlama ve satış gözüyle bakılması Sosyal Medya’da ROI’yi tartışmaya açmıştır.Şirketler için Sosyal Medya kullanımındaki ilk amaçlar; müşteri memnuniyetini sağlamak, müşterilere verilecek ‘’response time’’ süresinizi minimize etmek, müşteri sadakatini sağlamak, müşterinin firma ile duygusal bağ oluşturmasını sağlamak olmalıdır.
Bunlar kaç para mı eder?
Müşterinin firmayı yönettiği Yeni Dünya Düzeninde tek kelimeyle öl-çü-le-mez…
Fakat kesinlikle sayısallaşma taraftarıysanız, üzerinde çalıştığım istatistiki hata payını da içeren Sosyal Medya için ROI (Return On Investment) formülünü yakında hepinizle paylaşacağım…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder