8 Mart 2012 Perşembe

Sosyal Medya Analitiği Vs. Web Analitiği: Gelecek Hangisinde?


2006’nın Ağustos ayından beri tüm kullanıcılarına ücretsiz analitik servis sağlamaya başlayan Google’ın Analytics servisi, günümüze kadar özelliklerini sürekli geliştirdi ve kullanıcılarına ziyaretçi profilleri ve web sitelerini değerlendirmeleri adına sınırsız fırsatlar sundu. En son 2011 yılında yaptığı revizyonla Analytics, kullanıcı arayüzünü bir adım ileri taşıdı.

Web analitiğinin büyük bir bölümünü oluşturan Google Analytics, verimli ellerde kullanıldığında birçok şirketin kurumsal yüzünün aynası olan web sitesinin ve blog sahiplerinin kaderini değiştirebilir. Fakat Analytics’in ulaştırdığı verilerin doğru okunmadığı takdirde bir anlam ifade etmediğini de paylaşmak lazım. 

Analytics serüveniniz ;

Verileri okuma-Analiz Etme-Yorumlama-Geliştirme-Raporlama şeklinde başlayıp devam etmeli. Analytics dışında da birçok web analitiği hizmeti sağlayıcısı var. 

Bunların başında alexa geliyor, fakat alexa’nın değerlendirebileceği kapasite çok daha düşük, çünkü yalnızca bilgisayarında alexa toolbar yüklü olan ziyaretçileri hesaba katıyor. Urchin, webtrends ve coremetrics web analitiğine ilişkin diğer önemli araçlar.

Son günlerde yavaş yavaş adını duymaya başladığımız başka bir kavram da Sosyal Medya Analitiği. Sosyal Medya Analitiği bu işi yalayıp yutmuş kişiler tarafından dile getirilse de bu işin içindeki kişiler tarafından daha yaygın olarak ‘’sentiment analizi’’ şeklinde anılıyor. Klout, Trackur, Radian6 gibi analizi iyi yapan araçlar olsa da müşteri analitiği, iş zekası ve geleceği öngörme yetenekleriyle yıllardır kendini kabul ettirmiş SAS’ın tanıttığı sosyal medya analitik servisi, alanında fazlasıyla iddialı ve güvenilir. Aşağıda bu servisin neler yapabildiğine dair bir video bulunmakta, inceleyelim;


 Sosyal Medya Analitiği ve Web Analitiği arasındaki başlıca farklar neler?

Web Analitiği ziyaret sayısı, farklı sayfa görüntüleme sayısı, sitede geçirilen süre, site hızı gibi çıktılarla web sitesinin verimliliğine odaklanırken, sosyal medya analitiği insanların ya da kurumların hakkınızda söyledikleri olumlu-olumsuz sözcüklere odaklanıyor. Yani , web analitiği size ‘’ sitenizde geçirilen ortalama süre 10 saniye ‘’ derken, sosyal medya analitiği ‘’ web site tasarımınızı rezalet buluyorum, hiçbir aradığımı bulamıyorum, sürekli hata veriyor, karışık’’ diyor. Sosyal Medya Analitiği daha samimi ve açık sözlü. Dijital Pazarlama uzmanları web analitiğiyle kendini ifade ederken, sosyal medya uzmanları kendini sosyal medya analitiğiyle ifade ediyor.

Web analitiğinin trend analizine olanak tanıması gibi (örneğin; ocak-mart arasındaki ziyaretçilerin %60’ı 10 saniye içinde siteyi terk etti, nisan-haziran arasındaki ziyaretçilerin ise yüzde %30’u 10 saniye içinde terk etti), sosyal medya analitiği de trend analizine olanak tanıyor ve iyi okunduğu takdirde ciddi bilgiler veriyor (örneğin ocak-mart döneminde hakkımızda yapılan mentionların %50’si pozitif iken, nisan-haziran döneminde bu oran %20’ye düştü ). Bu noktada sosyal medya analitiğinin web analitiğine göre çok daha ‘’customer focused’’ (müşteri odaklı) olduğunu söyleyebiliriz. Neden mi?

Web analitiğinde edindiğiniz verileri yorumlamaya başlıyorsunuz; Neden ziyaretçim azalıyor, neden sitede geçirilen süre artıyor, neden site hızım düşüyor ?

Sosyal Medya analitiğinde de trendleri incelerken yorumlamaya başlıyorsunuz, fakat fark nedenlerini gerçekten görebilmeniz. Sosyal Medya takibi size bu imkanı veriyor, hakkınızdaki mentionlar daha fazla negatife dönüyorsa, kök sebep analizine girebiliyorsunuz. Çünkü mentionları görebiliyorsunuz. İnsanların hakkınızda ne düşündüğünü, neden öyle düşündüklerini, rakiplerinizle sizi kıyaslarlarken rakiplerinizin hangi alanlarda daha ileride olduğunu müşteri gözünden duyabiliyorsunuz.

Sosyal Medya Analitiği ve Web analitiği arasındaki bir diğer önemli fark yatırımın geri dönüşü (ROI) ile ilgili. 

Web analitiğinde ROI için formül ; (Gelir – Maliyet / Maliyet)x100 idi. Mesela; yaptığınız 1000 TL’lik pazarlama çalışması ya da reklam çalışması, 4000 TL’lik satış yarattıysa ROI; (4000-1000/1000)x100 =%300 olur. Bu, her bir birimlik yatırımın 3 birimlik gelir yarattığı anlamına geliyor.

Sosyal Medya’da ROI’nin ise tam olarak hesaplanması mümkün ve mantıklı değil.Çünkü hakkınızda söylenenlerin ya da kurumsal itibarınızın yüzde ile ifade edilmesi oldukça güç, aynı zamanda yersiz.

Web analitiği devrinde pazarlama revaçtayken, artık müşteriyle iletişim revaçta. Dolayısıyla tüm ölçüm metotları revize edilmek zorunda.

SosyalMedyacci’nin Notu: Web analitiğinden sosyal medya analitiğine seyahat birşeyi ortaya koyuyor. Sayılar anlamını daha fazla yitiriyor, iletişim giderek öne çıkıyor. Müşterinin istediği anda iletişim kurabildiği şirketler ön plana çıkıyor. Sizce gelecek ne getirecek?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder