11 Mart 2012 Pazar

En Yaratıcı 4 Facebook Kampanyası ve Nedenleri

Facebook kampanyaları, Sosyal Medya Pazarlamanın olmazsa olmazlarından biri. Facebook’un markalar tarafından etkin şekilde kullanıldığında, markanın bilinirliğini arttırmak, kurumsal itibarı pekiştirmek ve ticari kar sağlamak gibi faydalar sağladığını bilmeyeniniz herhalde yoktur. Sıradan facebook kampanyaları hiçbir zaman kullanıcının ilgisini çekmese de, fark yaratanlar her zaman hak ettiği ilgiyi görüyor. Bu gönderide, yarattığı farklarla kendini birkaç adım ileri çıkaran facebook kampanyalarını inceleyelim:
1- Pringles’ Dream Party: Pringles, içinden çıkan cips adediyle, yarattığı kalite algısıyla ve nispeten pahalı fiyatıyla pazarda yer alan diğer cips markalarından farklı bir imaja sahip.
Tabii yuvarlak uzun ambalajını da unutmamak lazım. 1968 yılında ilk cipsini piyasaya süren, Procter&Gamble’ın alt markası Pringles’ın senelik 1 milyar cirosu yeterli gelmemiş olacak ki, Pringles Avustralya başarılı bir Facebook kampanyasına imza atarak, satışları süper biçimde arttırdı. 

Pringles Avustralya, facebook kullanıcılarını hayallerindeki partiyi yaratmaya davet etti. Akıllı şekilde tasarlanmış olan flash aplikasyonu, kullanıcıların hayallerindeki partiyi, mekanı da seçebilecekleri şekilde kurgulamalarına olanak tanıyordu. Sanal partilerini yaratan kullanıcıların parti görüntülerini izleyen diğer kullanıcılar videoya oy veriyor ve yorum yapıyordu. Pringles facebook hesabının iplerini elinde tutanların konuşmalara aktif şekilde dahil olup, engagement’ı arttırması, kampanyanın başarılı olacağına dair ipuçlarını vermeye başlamıştı. Nitekim kampanya fazlasıyla başarılı oldu. 

Sonuçlara göz atalım:
  • Pringles, Avustralya’da en çok like edilen fan sayfası oldu. Avustralya pringles’ın cari olarak 720.341 like’ı var.
  • Pringles, kampanyadan sonraki iki hafta içinde dünyada rekabetin en yüksek olduğu pazarlardan biri olan FMCG’de yer almasına rağmen, perakendecilere olan satışlarını %200 arttırdı.
  • Pringles, 18 milyonun üzerindeki fan sayısıyla dünya’da en çok like edilen FMCG (hızlı tüketilen ürün grubu) markası oldu.
  • Pringles, düzenlediği partilerle de dinamik olmayan, sıkıcı imajını kırdı ve müşterisiyle yakın temasta olan, onlara önem veren ‘’cool’’ marka imajını kazandı.

Kampanyayı Farklı Kılan Dinamikler
  • Müthiş engagement oranı. Diğer kullanıcıların videolara oylama yapmasını sağlayarak etkileşimi ve viral pazarlamayı çıldırtmak
  • Videolarını kurgulayan kullanıcıların yarattıkları sanal partide, arkadaşlarının resimlerinin de yer almasını sağlayarak, kullanıcıyı aplikasyonla özdeşleştirmek ve hayatından parçaların yer almasını sağlamak
  • Oyunu kazananlara verilen hediyenin  bedava mp3 olması, yani oyunun ana teması olan parti,müzik-arkadaşlık üçgeniyle ilişkili olması. Böylelikle Pringles’ın dinamik, eğlenceli imaja kavuşması.

Pringles’ın kampanya için hazırladığı video:

2- Danone Activia: Yoğurdu, suyu ve çocuklara yönelik ürünleriyle tanınan, 1919 yılında Barcelona’da doğan Activia, 2010’un Nisan’ında 20-50 yaş arası bayanların katılımını hedeflediği bir Facebook kampanyası düzenledi ve meyveli yoğurttan çok daha fazlasını yapabileceğini kanıtladı.

Asıl amacı tüketiciyle yakınlaşmak ve Activia içeceğine olan farkındalığı arttırmaktı. Kazanan kişiler bir organizasyonla Endonezya’da bulunan 3726 metre yüksekliğindeki volkanik dağa gidecek ve trekking yapacaktı. Bu doğrultuda beş adımlı bir yarışma düzenlediler. Bu adımlar;
  1. Activia içeceğini tanımlayın
  2. Activia içeceğini çizin
  3. Activia içeceğini pandomim sanatıyla anlatın
  4. Activia içeceğiyle resminizi çekin
  5. Activia kokteyli yapın

Kampanya Sonuçları;
  • 3.749 fan
  • Sayfa görüntüleme sayısında %650 artış
  • 7.109 oy ve böylelikle engagement oranında yükseliş, ağızdan ağıza pazarlamanın ölçülemeyen etkisi.

Kampanyayı Farklı Kılan Dinamikler
  • Pazarlanan ürünle verilen hediye arasındaki mantıksal ilişki. Danone= Sağlık, Trekking=Spor ve Sağlık
  • Kampanya sonundaki ödül olarak sunulan offline aktivite dağ gezisi ile ilgili anıların gezi dönüşünde anlatılması ve engagement
  • İnsanların paylaşmaya teşvik ettikleri resimlerde insanların hayatlarından kesitler sunması, böylelikle marka ile müşteri arasında duygusal bağ kurulması

Son olarak kampanya ile ilgili videoyu inceleyelim;


3- Göğüs Kanseri için Farkındalık Kampanyası: Sosyal Medyanın en masum yanı sosyal sorumluluk amaçlarıyla kullanılması. Daha önceki yazılarımda  sosyal medyanın sosyal sorumluluk için kullanılabileceğine dikkat çekmek için dünyadaki ve Türkiye’deki örneklerini birçok kez  paylaşmıştım.

Tam olarak kaynağı belli olmayan bir viral kampanya, eminim hepimizin hafızalarını tazeleyecektir. Birgün Facebook sayfamı açtığımda profilimde ekli olan neredeyse tüm bayanların enteresan iletiler girdiğine şahit olmuştum.

‘’Ayakkabılığın üstünde, yatağımın kenarında,yastığımın köşesinde’’… Garip gelmişti. Sebebini düşünürken bir yandan da tabiri caizse sazan durumuna düşmek istemiyordum. İşin garibi, bu yazanların ne olduğunu sorduğum çoğu bayan da cevap vermemişti. Neyse ki erkeğin imdadına bir erkek yetişti ve nedenini söyledi: ‘’ Göğüs kanserine karşı farkındalık yaratmak için, çantanızı nereye koyuyorsunuz sorusuna yanıt olarak veriliyor ‘’.  

Dünyada hala çoğu kadın göğüs kanserinin ne kadar ciddi ve yaygın bir kanser türü olduğunun farkında değil, gerçi erkeklerin de karşılaştığı bir durum fakat kadınlar erkeklere göre 100 kat daha fazla riske sahip. Akciğer kanserinden sonra görülme sıklığı en yaygın kanser türü olan göğüs kanserinden en etkin korunma yolu ise erken teşhis. Erken teşhis edildiğinde göğüs kanseri neredeyse tamamen tehdit olmaktan çıkıyor, fakat ne yazık ki düzenli muayene yapan bayan sayısı da bir o kadar az.

İlk başlarda tamam da ne alaka diye düşünebileceğiniz bu ‘’ askının üstünde, bahçemin yanında, masanın altında’’ durumu, kullandığı cinsel çağrışımlı mesajlarla dikkat çekmeyi gerçekten başardı. Yalnızca Türkiye’de değil, tüm dünyadaki facebook kullanıcıları ekim ayı boyunca sıkça bu iletileri yazdı.(Ekim ayı, göğüs kanserine olan farkındalığı arttırma ayı olarak anılıyor)

Kampanyayı Farklı Kılan Dinamikler

Aslında bu kampanyayı farklı kılan şey cinselliğin yalnızca markaların ürünlerini satmaları için bir araç olmadığını gösterdi. Sosyal sorumluluk, toplumsal farkındalık yaratmak için de cinsel çağrışımlar etkili şekilde kullanılabiliyor. Sosyal Medya’nın en büyük aktörü facebook’un böyle anlamlı bir olay için kullanılması kampanyanın değerini arttırıyor.

Sonuç 

Bu kampanya bir markanın fan sayısını arttırmadı ya da bir şirkete gelir yaratmadı. Bu kampanyanın başarılı olup olmadığını şuradan anlayabiliriz. Bu yazıyı okuyanlardan birkaç kişi eğer ekim ayında bu viral yayılırken birilerine niye böyle şeyler yazıyorsunuz diye sorduysa, kampanya amacına ulaşmış ve bazıları için farkındalık yaratmış demektir.
4- The Quest fort he Golden McRib: Mcdstories belası ile cebelleşmek zorunda kalan ve küçük çaplı bir sosyal medya krizi yaşayan McDonalds, son zamanlarda Facebook’taki kampanyaları ile adından sıkça söz ettiriyor…

Fast food diyince çoğu kişinin aklına gelen ilk marka herhalde McDonalds’tır. Sattığı ürünlerin lezzeti kadar sağlığa olan olumsuz etkisi de çok konuşulan McDonalds, her ne kadar eleştirilse de dünyanın en büyük fast food zinciri olmaya devam ediyor.

İktisatçıların dünyasında Big Mac Endeksi ile ayrı bir yeri olan, stratejisini temizlik,hızlı servis ve kaliteli malzeme etrafında şekillendiren McDonalds, ilk defa 1981’de piyasaya sürmüş olduğu fakat gerekli ilgiyi görememesinden ötürü piyasadan birkaç sene sonra çektiği ürünü McRib’i yeniden müşterilerin beğenisine sunmaya karar verdi. Ürünü hatırlatmak ve tanıtmak için ise pazarlama kanalı olarak Facebook’u seçti.

‘’The Quest fort he Golden McRib’’ isimli Facebook aplikasyonunu çalıştırmak için McDonalds’ı like eden kullanıcılar, çeşitli oyun ve sorulardan oluşan bir uygulamayı deneyimliyor. Oyundaki amaç dünyadaki herhangi bir McDonalds’da saklı olan altın Mcrib’i (Golden Mcrib) açığa çıkarmak. Bu McDonalds’ı bulmak için birçok soruya cevap vermeniz ve çeşitli oyunları başarıyla bitirmeniz gerekiyor. Kullanıcılar oyundaki başarılarını facebook ve twitter hesaplarında paylaşıyorlar.

Kampanyayı Farklı Kılan Dinamikler
  • Aplikasyonun başarılı bir flash altyapısıyla hazırlanması
  • Oyunda ilerleyemeseniz dahi önünüze çıkan yazı da ürünün özelliklerini ve reklamını yapmayı ihmal etmiyorlar. Aşağıdaki resmin üzerine tıklayarak  inceleyebilirsiniz:


Uygulamanın facebook sayfasına girdiğinizde göreceğiniz gibi, kullanıcılara #McRibhashtagini Twitter’da kullanarak oyundaki başarılarını anlatmaları öneriliyor. McDonalds burada bir taşta iki kuş vurmayı hedeflemiş olacak ki, Facebook’tan Twitter’a atıf yaparak, iki sosyal ağdaki engagementı da harekete geçirmek istiyor.

Aşağıdaki videoda McDonalds ekibi kısa bir sunum hazırlamış, göz atalım:


SosyalMedyacci’nin Notu: Engagement oranını iyi şekilde arttıran her facebook kampanyasını başarılı olarak sayabiliriz. Kampanyanın sonunda tanıtılan ürüne yönelik olarak parti gibi offline organizasyonların yapılması, markanın offline engagementını arttırıyor. Size önerim, McDonalds’ın yaptığı gibi hashtag kullanılmasını sağlayarak Twitter gibi diğer sosyal ağlarda da kampanyanın konuşulmasını sağlamanız. 1 milyar kullanıcıya gün sayan Facebook, sosyal medya pazarlama için hala en verimli alan olarak dikkat çekiyor.

Not: Bu konuyla ilgili olarak en iyi 5 twitter kampanyası ve çıkarılacak dersler isimli yazıyı da okuyabilirsiniz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder