1 Mart 2012 Perşembe

Facebook Timeline İle Hata mı Yaptı? Neye Göre, Kime Göre?

Ekonominin çok iyi veya çok kötü gittiğini düşünenler her zaman vardır. Kıraathanelerin, üniversitelilerin, aile sohbetlerinin değişmez konusudur ekonomi. Bu hükümet enflasyonu düşürdü, dolar çok yükseldi, ihracatımız arttı, insanlar fakirleşiyor… Bu liste böyle uzayıp gider. Fakat iktisatçılar bir hükümetin ekonomi politakasındaki başarıyı incelerken hep şu soruyu sorarlar: 






Kime göre, neye göre?

Uygulanan politikalar kimi kesimleri memnun ederken, kimi kesimlerde memnuniyetsizlik yaratır. Türk lirasının değer kaybetmesi, dışarıya mal satanlar için, diğer bir deyişle ihracatçılar için olumlu bir gelişmeyken, ithalatçılar için olumsuz bir gelişmedir.

Aynı şekilde hükümetlerin uyguladığı halkçı sosyal politikalar düşük gelir elde eden kesimi mutlu ederken, girişimcileri mutsuz edebilir.

Dolayısıyla ekonomide uygulanan her politikanın bir maliyeti vardır.Belli bir sınıfı memnun eden uygulamanın diğer tarafı da aynı anda ve oranda memnun etmesi neredeyse imkansızdır.

Tüm bunların Facebook’un timeline(zaman tüneli) uygulamasının başarısıyla ne alakası olduğunu soracaksınız. Çok ilgisi var. Timeline’ın başarılı olup olmadığına karar vermek için önce sormak gerekiyor. 

Kime göre başarılı,neye göre başarılı?

Müşteri açısından baktığınızda ki müşteri facebook için fb hesabı olan kişilerin tamamı demek, yani siz,ben, Aslı, Selim hepimiz müşteriyiz, genel eğilim timeline’dan memnun değil. Aşağıda sodahead.com’un timeline memnuniyetiyle ilgili 1234 kişiyle gerçekleştirilen anket sonuçları bulunuyor.  Soru şu şekilde: Facebook, timeline’a geçişi zorunlu hale getiriyor. Bundan memnun musunuz? Ankete katılanların %70’i memnun olmadığını belirtmiş. Facebook’un kendi blogu üzerinden yaptığı ankete katılanların da %27’si uygulamada hatalar olduğunu belirtmişti.

Timeline’a gelen eleştirilerin yoğunlaştığı nokta Facebook’un ‘’user friendly’’(kullanıcı dostu) olan arayüzünden vazgeçmiş olması ve gizlilik haklarının ihlali idi.

Sonuç olarak Timeline kullanıcı açısından sınıfta kaldı.

Fakat kilit soru: Bu neyi değiştirdi?

Hemen cevap verelim: Bir şeyi değiştirmedi, Facebook kullanıcı sayısını her geçen gün arttırmaya devam ediyor, çünkü sosyal ağ piyasasında birkaç büyük oyuncu var. Facebook’un sunduklarını sunabilen sosyal ağ ise neredeyse yok ve Facebook bu durumun farkında. Birkaç oyuncunun yer aldığı bir sektörde kuralları her zaman en büyük oyuncu koyar. Bunun sebebi kullanıcının o site yerine kullabileceği alternatif site sayısının az olmasıdır. 

Başka bir örnekle, Denizli’ye belirli bir güzergahtan yalnızca Pamukkale’nin otobüsleri gidiyorsa, kuralları piyasaya yeni bir oyuncu girene kadar Pamukkale belirler. Eğer Pamukkale potansiyel rakiplerini büyümeden satın alıyorsa, oyun Pamukkele’nin kurallarıyla oynanmaya devam eder.

Gowalla ve Friendfeed gibi gelecek vadeden siteleri satın alan Facebook da oyunu kendi kurallarıya oynamak istedi ve Timeline’ı piyasaya sürdü, çünkü sizin ne düşündüğünüz oligopol bir piyasada (az satıcı, çok alıcının olduğu piyasa) çok önemli değil.

Money talks… Timeline Facebook için para demek.

Facebook daha önce de reklam gelirlerini arttırmak için Beacon denen ve kişisel haklarınızı ayaklar altına alan bir sistemi devreye sokmuştu. Bu sisteme haliyle inanılmaz tepkiler geldi ve Facebook özür dileyerek Beacon’dan vazgeçtiğini duyurdu, çünkü Beacon’da sizin kontrol edebildiğiniz bir değişken yoktu.( Beacon uygulamasında, facebook ile anlaşan bazı şirketler facebook’a sizin bilgilerinizi veriyordu. Örneğin ebay’den bir bilgisayar aldıysanız, hangi bilgisayarı aldığınız, o sayfaya gelene kadar nelerle ilgilendiğiniz ebay tarafından facebook’a aktarılıyordu ve facebook bu bilgilerle kendine gelir yaratıyordu)

Beacon, mutasyona uğradı ve Timeline olarak geri döndü. FB, bu sefer ilginizi başka noktalara kaydırmak için küçük bir oyun oynadı. Geçmişiniz… Resimleriniz, paylaştıklarınız, eski duygularınız…. Hepsi ne kadar romantik değil mi? Aslında ne güzel de bir şey timeline dediğinizi duyar gibiyim.

Timeline ile birlikte artık kimse zorla bir şey yaptırmıyor(en azından şimdilik), siz kendi elinizle tüm bilgilerinizi revize ediyorsunuz. Gezdiğiniz yerler, okuduğunuz kitaplar, tattığınız yemekler,hastalıklarınız ve hayatınıza dair herşeyi güzelce size yazdırıyor… Verilerinizi topluyor,bilin bakalım ne yapıyor? Bildiniz, tamam.

Facebook’un reklamverenlerle yaptığı toplantılarda timeline’ı övüp övüp bitiremediği biliniyor. Nitekim, verilerinizi toplayan facebook,özelliklerinize uygun ve muhtemelen satın alma davranışına geçeceğiniz reklamları profilinizde gösteriyor. 

Facebook’un bu yöntemle %90’un üzerinde bir eşleştirme başarısıyla direkt hedef kitleye reklamları ulaştırdığı biliniyor. %35lerde seyreden bir ortalama için bu rakam inanılmazın ötesinde.

Facebook timeline ile daha fazla kazanıyor, kendini daha iyi pazarlıyor ve gelirini sürekli arttırıyor. Kısaca, timeline facebook için fazlasıyla başarılı.

SosyalMedyacci’nin Notu: Siz, yakın bir zamanda neredeyse 1 milyar kişiye dünyanın en ayrıntılı anketini yapacak bir kuruluşla karşılaşmış mıydınız?
1 milyar kişinin verileri, hem de tüm çıplaklığıyla. Tüm alışkanlıklarınız, sizi siz yapan herşey.

Bu gerçekten iyi para ediyor.

Facebook timeline ile hata mı yaptı? Kime göre, neye göre?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder