13 Mart 2012 Salı

Twitter ile Sosyal Medya Pazarlama Kampanyası:Ama Nasıl?

Geçtiğimiz yazılarda en dikkat çeken Twitter kampanyalarını incelemiştik. 

Bugüne dek, twitter’ı verimli şekilde kullanan birçok şirket olduğu kadar, yalnızca takipçi sayısını arttırmaya odaklanmış bir o kadar da şirket var. Fakat takipçileri topladıktan sonra ne yapacağına karar verememek hepsinden daha kötü...

Twitter, Facebook’tan sonra pazara girdiği için Türkiye’de hala emekleme evresinde diyebiliriz. En azından sosyal medya pazarlama kampanyalarının başarısı için böyle bir iddiada bulunmak yersiz olmayacaktır.

Twitter her ne kadar facebook ile kıyaslansa da, alanında rakipsiz. Çünkü twitter, facebook’tan farklı bir mantıkla çalışıyor ve mikro-blogging ya da sosyal imleme(social bookmarking) sitesi olarak anılıyor. Dünya’da mikro-blogging’in blogların sonunu getireceğini savunan birçok fütürist var. Dünyanın dijitalleşmesi, zamanın değerli hale gelerek zaman yönetimi kavramının ortaya çıkması ve mobil hayatın uzun soluklu yazılar yazmayı engelleme ihtimali, blog yazarlarını yakın bir gelecekte Twitter gibi mikroblogging sitelerine yönlendirebilir.( Günümüzde bu örnekleri görüyoruz, yazarlar giderek Twitter’a ağırlık veriyorlar). Aslında bu durum yeni bir kavramı ortaya çıkarıyor, mikro-yazarlık…

Twitter’da bulunan birçok kişi ve şirket adeta bir günlük tuttuğunun farkında değil.

Lafı fazla dallandırıp budaklandırmadan Twitter’da sosyal medya kampanyası nasıl hazırlanmalı, nelere dikkat edilmeli ve elimizdeki araçlar neler, göz atalım:
1- Amacınızı belirleyin: Klasik pazarlama faaliyetlerinizde eğer bir pazarlama kampanyası yapacaksanız, her şeyden önce amacınızı belirlemeniz gerekir. Kendinize bu doğrultuda şu soruları sorun: Amacınız;
  • Online itibarınızı pekiştirmek mi?
  • İyi bir gelir elde etmek mi?
  • Yeni bir ürününüzü tanıtmak mı?
  • Yoksa yalnızca müşteriyle iletişim kurum ‘’cool’’ marka olmak mı?

Bunların birden fazlasını hedeflediğinizi duyar gibiyim. O zaman bir sıralama yapmak zorundasınız. Birincil,ikincil ve üçüncül hedeflerinizi belirleyin.
2- Amaca Giden Yol: Twitter Pazarlama Araçları:Twitter bir mikro-blogging sitesi ve paylaşılan bir iletiyi yeniden paylaşmanızı(retweetlemek) teşvik ediyor. Bu durumda retweet edildikçe kampanyaya olan ilgi artacak. O zaman kampanyanın retweet edilmesini sağlayacak yöntemler kullanmanız gerekiyor. Retweet edilmek için müşteriyi ödüllendirmek zorundasınız. O zaman asıl soru: Müşteri nasıl ödüllendirilir? Bunun için iki çözüm var.
  • Bedava ürün sunmak
  • İndirimli ürün sunmak

Kampanyada kullanabileceğiniz araç, Facebook’a göre kısıtlı. Twitter, Facebook gibi flash bir aplikasyona olanak tanımıyor. Dolayısıyla insanları Twitter üzerinde engage olmaları için oyun,bulmaca vb. gibi yardımcı araçlarla eğlendiremiyorsunuz.  Zaten twitter ‘ın iyi yanı, viral pazarlama etkisinin retweet mekanizması sayesinde çok hızlı olması. Kısaca, aplikasyon uygulamasının olmaması sizi caydırmasın.

Aplikasyona izin olmadığı için, kampanya için küçük bir web sitesi hazırlamanız gerekiyor. Turkcell, ‘’daha fazla tweet’’ kampanyasında tam olarak da bunu yapmıştı. Küçük bir site üzerinden insanların aplikasyonda keyifli dakikalar geçirmesini ve mini bir oyun oynamasını sağlamıştı.

Diğer kullanabileceğiniz araç ise hashtagler. Yaptığınız her kampanyanın adını #(hashtag) ile pazarlamayı unutmayın. Çünkü hashtagler insanların belli bir çatı altında toplanması ve etkileşime girmesi için mükemmel bir araç. (Twitter Pazarlamada Yeni Bir Model:#Hashtag gönderisini bilgi edinmek için inceleyebilirsiniz). Aynı şekilde facebook üzerinden gerçekleştirdiğiniz her kampanya için insanları  #kampanyaismi şeklinde twitter’a yönlendirin ve çapraz trafik yaratın.
3- Sosyal ağlardan anlık sonuçları duyurmak: Kampanyada büyük bir ihtimalle kullanıcılar yarışacak ve bir sıralama olacak. Twitter, Facebook ve Google+’a  kullandığınız diğer sosyal ağlardan yarışmanın güncel sıralamasıyla ilgili iletiler girin(günde 2-3 kere). Bu hem yarışmaya ilginin taze kalmasını sağlayacak hem de engagement’ı arttırarak yarışmaya yeni kişilerin girişini kolaylaştıracaktır. 
4- Sonuçları ölçün: Twitter kampanyasında amacımız katılımı arttırmak. Nerede hata yaptığımızı anlamamız için düzenli bir şekilde twitter aktivitelerini ölçmemiz ve incelememiz gerekiyor.Tweetdeck ve Topsy bu amaçla kullanılabilecek iki mükemmel araç.
5- Offline organizasyonla kampanyayı noktalayın: Kampanya bittikten sonra yarışma galiplerini ve kampanyaya katılanlardan seçeceğiniz 50-60 kişilik bir grubu düzenleyeceğiniz kampanya sonrası organizasyona davet edin (Bir parti veya kokteyl olabilir)

Offline organizasyon müşteriyle birebir temas için bulunmaz bir fırsat. Müşteriyle bu kadar sıcak bir diyaloga girmeniz, onları aslında ne kadar önemsediğinizi gösterecektir.

SosyalMedyacci’nin Notu: Yukarıdaki yöntemler rutin twitter pazarlama faaliyetlerinin akışını gösteriyor. Fakat KLM havayolları gibi twitter’ı bir araç olarak kullanıp müşterilerinin özelliklerine uygun hediyeler veren şirketler de var. Aşağıda izleyeceğiniz çalışmada Hollandalı Havayolu şirketi KLM, twitterdaki mentionlardan ve foursquaredeki check-inlerden yolcu bilgilerine ulaşmış, yolcularının profillerini ve geçmiş mentionlarını inceleyerek onların kişilik özelliklerine uygun hediyeler vererek gönülleri fethetmişti.

Birkaç kişiye verilen hediyenin birkaç kişiyi mutlu ettiğini, bu yüzden kampanyanın çok etkili olmadığını düşünebilirsiniz, fakat durum hiç de öyle değil. KLM’in yaptığı müşteri memnuniyetine yönelik bu etkinlik çok iyi şekilde sunuldu. Hazırlanan tanıtım videosu, yüzbinlerce kez izlendi ve müthiş bir viral pazarlama etkisi gösterdi. KLM’in kurumsal itibarına katkıda bulundu ve müşteriyle duygusal bağ kurdu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder